Nuffnang Ads

Sunday 7 November 2010

kene ketuk baru nak paham

wawa, seronoknya cuti 3 hari...memang rilek sakan le. kali ni nak buat entry luahan perasaan, x de gambo. al kisah, 3 hari duduk kat rumah macam2 le aku nak pantau maid bongok lagi bengong yang dok ada kat rumah tuh...
sblm tu kasik flashback: malam raya depaavali tu, aku tergerak hati nak jengah bilik maid...rupa2nya dia dok bawak masuk ubat nyamuk, diletak atas sekeping suratkhabar. dekat sangat ngan tilam. terus akak meletop ibarat gunung merapi yang baru meletuskan asap tebal...
esoknya, tiada lagi istilah ihsan. terus tarik balik kemudahan yang akak bagi spt katil dan tilam spring (walopun dah bertahun usianya, tapi heii, kat kg ko ada ke tilam macam tu???). hah tidola ko kat lantai beralaskan tilam leper (masih tilam, bukan toto).
we ol satu famili dah x kose nak bagi muka. esoknya pepagi aku dah mengamuk. ada je salah dia yang aku carik, mrasa! dah tak kose, banyak sangat benda yang dia lupa. dah ajar berpuluh kali masih x ingat2.
finale kemarahan bila hari ahad, aku dah tak tahan marah tgk cara dia sidai baju, terus aku capai kain dan libas badannya. nasib baik x libas mukanya yang burok itu. kali kedua, aku tunjal kepalanya bila mana dia buat2 bongok arahan yang aku bagi. kira sabtu dan ahad we ol dah tak kasik chance la dia nak rehat. kerja tak henti. smalam la paling hebat, siap kasik punggah store dan kemas semula! hah, tu semua idea laki...skang ni bilik stor sudah kemas.
minah ni memang tak makan saman, aku dah ajar cara basuh baju, dia buat jugak cara dia. setiap kali nak buat keje mesti nak ditengok, mesti nak disuruh. sampaikan bapak aku suh pulang balik je. aku pon terpikir nak tukarkan ngan maid filipino je. maid kemboja ni bangang satu macam, keras kepala...pendek kata bodoh tahap gaban lah! tapi siaple bulanan 1000 hengget nak kasik kat si filipino tuh...nampaknya baby kenelah duduk kat umah je, suh si filipino jaga. akak kawan aku ada amik maid filipino, katanya sangat pantas buat keje dan jaga anak...tengoklah macam mana nanti...

2 comments:

Maryam Elyas said...

Sabar ye Cik Liz. Jangan marah-marah sangat. Tapi bab letak ubat nyamuk atas suratkhabar tu memang tak leh dimaafkanlah. Kalau dibuatnye terbakar mcm mana. Sabar ek.... jgn pukul2. U tengah pregnant tu.

rynas said...

aduh liza sakit hati kalau gitu..pulangkan balik jer...awak tak banyak dosa hari2 nak marah dia..karang awak dera dia plak dgn sterika huhuhu haru..haru