Nuffnang Ads

Monday 24 September 2007

Tudung Kepala

Aku nak curi masa menulis tentang tajuk di atas. Bukan nak timbul kemarahan atau kontroversi, sekadar pendapat peribadi. Aku memang dari dulu tak berapa berkenan dengan perempuan bertudung ni. FYI: yang muda remaja la, yang dah berumur macam mak aku tu memang patutla mereka bertudung. FYI gak, mak aku bertudung pun beberapa bulan sebelum ke Mekah.

Ok, semalam aku melalui satu jalan di SS17 untuk ke Damansara. Ada satu Bazar Ramadan di depan flat di situ. Memang ramai manusia. Yang bertudung jangan cakapla, sebab berdekatan kampus UIA.

Mata terus tertumpa pada satu sudut di taman permainan kanak-kanak flat itu. Tiga orang perempuan Melayu, berbaju kurung dan semestinya bertudung. Usia lingkungan awal 20-an.

Dua daripada mereka berebut-rebut menaiki buaian yang ada di situ. Buruknya pemandangan. Sudahlah berbaju kurung dan bertudung, boleh pulak berebut-rebut. Bongok! Fikirlah, awak tu berbaju kurung dan bertudung, apabila berbuai tersingkaplah kain. Sudahlah di tepi jalan, banyak mata yang memerhati.

Mungkin aku sedikit emosional, tetapi itulah kenyataannya. Hey, kamu perempuan Islamik, pergi buat sesuatu yang berfaedah dan jangan memalukan orang Islam seperti kami yang tidak bertudung ini. Faham?