Nuffnang Ads

Thursday 14 October 2010

Maid dah sampai

Leganya...orang yang aku harap nak buat kerja rumah, jaga bapak, anak semua akhirnya dah sampai. kelmarin aku amik dari agensi, sampai rumah terus je nak melipat baju. rilek2...kasik aku bagi penerangan dulu pastu ko buat la kerja. lagipun 1st day, aku bagi kelonggoran ko rilek jap.

komunikasi ngan maid kemboja ni memang le payah. x paham apa yang kita cakap, nasib baik dia paham arahan aku. nama yam savon, kitorang panggil dia sabun. semalam balik kerja tengok dia dah kemas bersih rumah, mop bagai, kasik polish sinki dapur ngan bilik air, baju yang berbakul2 habis dicuci, jemur dan terus lipat. hmmm...sukses nampaknya. tapi akak x boleh le bagi muka sangat kan? nanti naik tocang pulak minah tu.

pagi tadi dia bangun lambat, aku kejut kol 6.40 baru terhegeh2 bangun. patutnya kol 5 dah kene bagun (ikut syarat agensi). dengan keglabahan dan muka blur dia kluar bilik, aku bebel la kan...tapi laki bagi la kelonggaran suh dia bangun lambat sket, 5.30 ke...
pastu dia kluar cakap jam x berbunyik. memang pun jam tu bisu. saje je kasik dia glabah, sbenarnya aku dah beli jam loceng lain utk dia. pastu aku suh mandi, tak paham ke hapa dia g basuh muka. pastu aku suh dia gosok baju, aku g le bersiap nak g keje.

korang tau bila aku tgk kat bilik gosok tu, dia x switch on pon plug iron. tapi baju aku x berkedut. korang dapat bayangkan x betapa kuatnya tenaga dia nak kasik baju tu x berkedut? hahaha. pastu aku bebel lagi, cakap smalam dah ajar suh on plug, apasal x ingat? yang bestnya sluar jean pon dia kasik gosok sampai x de kedut.

pastu aku suh dia tinggalkan kerja iron dan bagi dia tugasan luar rumah. sapu laman uols! kira x le bongok sangat. kira dia lagi pandai dari aku la, sebab aku suh dia pakai baldi angkut daun tapi dia guna robero (keta sorong tuh). mana tah dia nampak ada benda tuh. aku pun x persaan letak kat mana.

pastu sblm g kerja aku dah bebel pesan lain kali lepas bangun terus mandi (matila kan air sejuk sajork! lainlah bilik aku ada water heater). so aku bagi tau, lepas habis bersihkan laman, mandi, bekfes, basuh baju semua dan sidai, cuci tingkap (dah setahun x bercuci ko!) pastu bersihkan lantai bilik air ngan jamban luar... hah pandai2 ko le nak bahagikanan masa. bukan kene jaga anak aku pun sebab anak aku hantar kat makcik lagi sampai dia dapat adik. nanti adik tinggal ngan makcik dia kasik tinggal ngan maid. memasak pun x de. siapla ko 2-3 minggu ni kasik buat kerja berat, hahaha (x berat mana pun).

aku pun dah pesan, kalau dahaga boleh minum, x payah tunggu (agensi suh mintak izin ye). mandi boleh 3 kali sehari (agensi kata 2 kali je, mati la busuk umah akak nanti), makanan plak apa yg ktorang makan ko makan. jangan banyak songeh. nampaknya si sabun ni semua dia telan.

kita lihat la dia sukses x buat keje hari kedua ni, semua kerja akan dipantau pakcik pian. esok aku ada, boleyla pantau pulak.

2 comments:

rynas said...

liza macam manalah dia iron tanpa on plug sampai tak berkedut??? kuat tenaga dia jgn kena buasir dah kekkekekke

MummySuri said...

saya pun heran gak...kuat sungguh tenaga dia. tapi skang dia nah pandai iron...dah x off plug. baju pun licin. kene buasir, haruslah di hantar pulang...hahaha