Nuffnang Ads

Thursday 19 August 2010

maid 0 maid

sedang ayik tengok blog bergambar bazar ramadan kj. tetiba dapat panggilan agen maid. katanya maid yg aku pilih tu tetiba plak mak bapak dia meroyan tak kasik datang kerja sini. sepatutnya maid aku sampai minggu depan. hanjeng tol, dah tau mak pak ko x kasik yg ko gatal2 tangan gi apply wat pe? kira skang ni aku da tanggung kerugian sebab terpaksa pilih maid lain dan buat balik proses all over yg amik masa sebulan. walaupun ajensi kata x charge pape, tapi still, aku kerugian masa!

laki dah mengamuk sebab maid lambat...aku plak cam x de perasaan marah plak posa2 ni. kira ni ramadan kedua la ada insiden. tahun lepas we'ol bertegang urat ngan kontraktor yg jugak jiran kampung sebab menjahanamkan rumah ktorang. akibatnya sampai sekarang dah jadik seteru. pernah jugak rasa nak upah orang bunuh sebab perangainya yg sungguh kurang ajar, mengugut2 bapak aku dan dah beberapa kali langgar orang tua tu. dah la ko charge mahal, kerja cam taik, rumah aku rosak, pasang tiles cam cibai, laman rumah aku ko biarkan bersepah x berangkat lebihan batu bata bagai. endingnya, terpaksa upah orang lain yg jugak jiran kami, mad (kwn sekolah aku) untuk bersihkan keliling rumah. malah mad ni la yg jaga laman rumah ktorg setiap bulan, potong rumput, sapu laman, tebang apa yg patut ala2 tukang kebun sekolah gitu. upah dia mahal sket, 200 sebulan tapi puas hati.

disebabkan kontraktor jahanam tu jugak, ktorg terpaksa buat tong taik baru disebabkan jamban bapak aku tersumbat...bayangkan x sampai 3 bulan rumah siap jamban dah tersumbat. stakat ni dah 3 kali tukar toilet bowl. terpaksa panggil jentolak korek lubang, dah tambah kos. spatutnya kalau ko ngaku kontraktor pandaila plan kat mana nak buat tempat kumbahan, adake guna tong lama, punyalah jauh lokasi... nasib baik la ada si kontraktor mad ni yg settle kan masalah. tapi berbaloila kan ko mintak pun kau2 punya rege...

endingnya jugak, sampai skang kitorang masih x bayar baki upah 1000++. sepatutnya lebih daripada tu, tapi bapak aku telah digertak oleh si babi kontraktor meskin (patotla rumah ko cam tu jek. sebab orang dok menyumpah kat ko. harap bergaya je lah ngan hilux ko tu..) bila aku ngan laki x de kat rumah. bapak aku ngan terketar2 tulis check 5000 bagi kat dia.

bayangkan, renovate sikit je hampir 50K. hasil kerja tah hapa2. lepas tu dinding dah mula retak seribu. sakit hati tuhan je tau.
setiap kali nampak, memang aku menyumpah gila2 punya. skang ni nampak bini dia ngan anak2 dia pun aku rasa dah menyampah sangat, walopun bini dia dulu baik ngan kitorang infact kalo jumpa kat kenduri pun masih tegur aku.

berbalik soal maid, aku baru la ingat akan ada orang yg kemas rumah sebelum raya. nampaknya memang tidakla kan??? lantakla sambut raya ngan rumah ibarat tongkang pecah. x kosa. pening kepala pikir. sebelum puasa, penyewa kat serendah dah blah. bila di check kondisi rumah, mak aii, banyak nak kene repair. nasib baik ada si mad, kenelah tunggu lepas raya baru boleh disewakan balik. cadangnya nak tukar bumbung sebab memang dah out.

kesian bapa, mesti pening pikir RM...sebab anaknya ini tidaklah kaya untuk menghulurkan duit...

1 comment:

rynas said...

dugaan Ramadan..sabo yer cik Liza..