Nuffnang Ads

Thursday 20 November 2008

Matahariku

Sepanjang pagi ini, aku berada di Foyer Sri Pentas ni untuk pc semi final muzik2. Aku tak pernah mengikuti sangat kerana seingat aku kali terakhir aku beriya mengikuti muzik2 ni pada zaman Nik Ramzi jadi penerbit, zaman aku bersekolah rendah/awal menengah. Tak sangka pula Nik Ramzi lepas tu jadi lecturer aku masa kat mass comm dulu.

Selepas pc, aku mengadap pc je sehingga petang. Telinga ni asik sangat mendengar lagu Agnes Monica 'Matahariku'. Sedap sungguh lagu nih. Terasa badan melayang bila dengar. Walaupun ni lagu putus cinta, tapi akak dapat menghayati sepenuh jiwa...acece... Harapnya ini bukan lagu tema buat akak la ye???

Sebelum ni berminggu-minggu aku dok gila lagu 'Juitaku Sayang' version Kak Pah dan Sheqal. Sedap sungguh suara Kak Pah, idola aku sejak sebelum tadika. Cadangnya nak nyanyi lagi ni masa wedding nanti...tengokla kalau mendapat kerjasama penganti lelaki.

Teringat masa umur aku 5 atau 6 tahun. Ketika itu abah dan arwah mak membelikan radio untuk mak usu. Ketika itu, radio berkaset yang boleh merakam suara memang hip. Tanpa mikrofon, suara yang dirakam cukup jelas. seingat aku, abah menggunakan pembaris sebagai mikrofon. Lagak pengacara, abah bertanya kepada ku "...nak nyanyi lagu apa?". "...malulah" aku jawab.

"Jangalah malu, nyanyilah cepat...liza nak nyanyi lagu apa?" "...emmm..lagu Sharifah Aini..." sambut aku. "Ok, Syaliza akan menyanyikan lagu Sharifah Aini...(tak ingat lagu apa)" umum abah lagi.

Nah, begitu kuat pengaruh kak Pah dalam hidup aku. Seingat aku, kecik2 lagi aku sudah berangan mahu menjadi seperti kak Pah, Zaleha Hamid (dangdut raggae uols!!!) atau Azlina Aziz. Wah...brangan nih! gitiewlah...

Kata Rahman, aku memang suka brangan!!! Apa kata anda??? hehehe...

No comments: